En smygis i blåbärsriset.

Ja…. ibland sker det saker i naturen som ger en minne för livet och då menar jag händelser av det lite mer ovanliga hållet. Något annorlunda som jag förmodligen aldrig kommer att få vara med om igen men som jag gärna delar med mig av. Det är just såna här tillfällen som ger mig enorm tillfredsställelse och gör att jag fortsätter mina äventyr i skog och mark. När naturen bjuder på det där lilla extra.

Det var i mitten på april 2012 och jag hade satt upp ett tillfälligt tyggömsle vid tjäderspelen och jag var mycket osäker på om jag placerat det rätt. Själva spelområdet var stort ca 1½ hektar och det var många tuppar som spelade både här och där så bara det var en utmaning i sig. Men jag valde ut en plats som jag trodde skulle ge resultat.

Tyggömslet var pyttelitet. Ett enmanstält i storleken 180 x 70 så det fanns inte mycket svängrum vill jag lova. Själva luckan var på långsidan så jag fick vrida mig och sträcka ut benen igenom tältet och lägga på ett extra camonät över fötterna som stack ut men det funkade bra det med. Hade en tall som ryggstöd också så jag satt bra där jag satt.

Under morgontimmarna efter en bekväm natt krånglade jag mig tillrätta i tältet. Fick upp stativet med nöd och näppe och mekade fast kameran och inväntade med spänning på att spelet skulle börja.

Och det gjorde det. Med råge. Överallt runt omkring var det full aktion men själv såg jag absolut ingenting. Då och då skymtade jag ett huvud på en av tupparna men det försvann snabbare innan jag hann fokusera.
Först blev jag frustrerad och sur. Jag kunde lika gärna ha satt mig vid en sjö och väntat på delfiner skulle simma förbi.
Men…. nu var det som det var och jag lade ner hela projektet. Tog istället fram termosen med iskallt kaffe och påsen med frysta ost och skinkmackor och åt frukost.

Efter en stund blev jag trots allt på bättre humör och lyssnade på alla ljuden istället. Solen började skönjas bland träden och det värmde gott. Pinknödig som bara den funderade jag allvarligt på att smyga ut till nån av enbuskarna som ändå skymde sikten för mig då jag plötsligt fick höra nått som prasslade i blåbärsriset till höger om mig. Försiktiga smygande steg. Ett i taget.
Där kom den lille spjuvern. En liten ungtupp som försökte göra sig så osynlig som möjligt för att inte bli upptäckt av de stora drakarna. Platt som en pannkaka med huvudet nersänkt smög den upp och ställde sig bredvid tältet. Tittade upp för att se om någon såg honom. Tog några steg till och hoppade upp på mina ben som stack ut. Där satt han. Och där satt jag. Med kameran liggandes i ryggan.

Försiktigt försiktigt sträckte jag mig efter ryggan och fick slutligen tag på kameran. I slowmotion fick jag något svart i sökaren och försökte fokusera. Men inte då. Lilltuppen var  helt enkelt för nära. Där satt jag nu med en tupp ståendes på mina egna ben och jag hade inte en chans att få bild då inte ens mobilen funkade och hade dött under den kalla natten.

Lilltuppen hukade sig igen och klev av benen. Tog några hasande steg och stannade. Tittade rakt in i tältet på mig och sa nått i stil med ” Du säger väl inget nu va?!” och kilade vidare.
Jag höll nu bokstavligen på att kissa på mig så full i skratt blev jag. Jag fann situationen så komisk att jag kunde knappt hålla mig längre. Tillslut gick det bara inte längre och jag ålade mig ut och satte mig bland buskarna. Tänkte att nu har jag förstört allt vad tjäderspel heter. Lättad ålade jag mig tillbaka och kröp in. Konstigt nog hade jag inte hört någon tupp flyga även trots allt och när jag väl lyckades sätta mig tillrätta igen kom där plötslig en drake gående. Lite avvaktande och konfunderad över vad det va han såg men han stod där som en staty länge och väl. Tillslut fick jag även ett par bilder och det gjorde att hela denna märkliga morgon fick ett bra avslut.
img_7617

 

2 reaktioner på ”En smygis i blåbärsriset.

Kommentera

